

تجمع مردم انقلابی فردیس در حمایت از حمله تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی
قابهایی جالب از شروع تقابل بسکتبال ایران و آمریکا در المپیک توکیو.jpeg)
گفتگو با امیرجلال موسوی کارگردان و بازیگر نمایش واقعه شیرزن
شکستن ساختار تفکیک جنسیتی در این نمایش و تعزیه یک استعاره از کل جامعه است
تهیه و تنظیم و انتشار – مهدی امیری یزنی
مقدمه: نمایش واقعه شیرزن که در بخش رقابتی چهاردهمین جشنواره تئاتر استان البرز به اجرا در آمده است، یک تئاتر آیینی بر اساس تعزیه و بازخوانی آن در دوران مدرن و تلاشی است برای پیوند دوباره انسان معاصر به خصوص حضور و تاثیر زن در جامعه با ریشههای فرهنگی و معنوی در دنیای مدرن.
نمایش واقعه شیرزن با استفاده از زبان نمادین و استعاره، نه تنها گذشته را بازگو میکند، بلکه به دنبال شکتن ساختار مرد سالارانه در تعزیه و سایر جایگاه های اجتماعی است، چرا که در گذشته زنان در آیین اجرای تعزیه جایی نداشتند و مردان با پوشیدن لباسهای زنانه و روبنده نقش زنان را در تعزیه اجرا میکردند؛ رسمی که در همه شهرهای کشور رواج داشت و در این نمایش معنا و پرسشهای بنیادین حضور زن در تعزیه را در قالبی نوین و معاصر مطرح میسازد.
نمایش واقعۀ شیرزن به نویسندگی حمیدرضا عسگرخانی و کارگردانی و بازیگری امیرجلال موسوی یکی از نمایش هایی است که به دلیل ترکیب و تلفیق نمایش آئینی تعزیه با یک داستان معاصر و بر اساس یک ساختار مدرن در چهاردهمین جشنواره تئاتر استان البرز به اجرا در آمد و مورد استقبال تماشاگران و مسئولین جشنواره قرار گرفت.

امیرجلال موسوی کارگردان جوان و خوش آتیه این نمایش 22 ساله است و دارای مدرک دیپلم نمایش است و در حال حاضر دانشجوی بازیگری است و از سال 1397 تئاتر را در بخش بازیگری شروع کرده است و در یازدهمین جشنواره استانی موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر برای بازی در نمایش اژدهاک شده است.
با امیر جلال موسوی گفتگویی را ترتیب داده ایم که از نظرتان می گذرد:
امیر جلال موسوی در ابتدا با اعلام اینکه در خانواده ای مذهبی و علاقمند به نمایش تعزیه بزرگ شده است گفت: با خواندن نمایشنامه واقعه شیرزن به نویسندگی حمید رضا عسگرخانی، ارتباط خوبی با عناصر و اجزایی که در این نمایش به صورت ترکییب آئینی، سنتی و مدرن به کار گرفته شده بود برقرار کردم و نمایش واقعه شیرزن به عنوان اولین نمایش در مقام کارگردان برای من محسوب می شود.
وی با اشاره به اینکه این نمایش پیش از شرکت در جشنواره تئاتر استان البرز به صورت نمایشنامه خوانی در تالار مولوی تهران نیز اجرا شده است افزود: البته متن اصلی نمایش به این صورت که در جشنواره اجرا شده است نیست و کمی کوتاه تر بود که بنده با طراحی یک ساختار که دارای حرکت و ریتم بیشتری باشد آن را با حدود شش ماه تمرین به این وضعیت رساندم و دیدگاهم این بود که نه فقط از نظر دیداری، بلکه در سطح روانی و وجودی نیز تماشاگران را درگیر متن و اجرا کنم.
موسوی تصریح کرد: سعی کردیم در ساختار و اجرای این نمایش با ترکیب آیین و فرمهای مدرن و همچنین روایت یک داستان امروزی، نمایشی اجرا کنیم که هم برای مخاطب عام و هم خاص جذاب باشد.
این کارگردان و بازیگر جوان تئاتر در پاسخ به این سوال که با توجه به بازی بسیار روان و تاثیرگذار و واقعی بازیگران این نمایش و اینکه آقای امیر حسین دهقانی یکی از بازیگران نقش اصلی این نمایش موفق به کسب دیپلم افتخار از هیئت داوران شد، بازی خوب بازیگران این نمایش به مهارت بازیگران بر می گردد یا اینکه شما در تمرین ها به این شکل از بازی روان و قابل لمس رسیدید گفت: بازیگران این نمایش اکثرا یا دانشجوی هنر هستند و یا در آموزشگاه های آزاد بازیگری دوره های تخصصی بازیگری دیده اند و با اینکه تعدادی از آنها کار اولشان محسوب میشد اما با توجه به اینکه بنده خودم دروس، دوره ها و فنون بازیگری را گذرانده ام به همین دلیل تمام توانایی های بازیگران نمایش را با کمک هم در تمرینات به عرصه ظهور و اجرا رساندیم.
موسوی با اعلام اینکه شیوه اجرایی این نمایش با استفاده از شیوه اپیک و تکنیک فاصلهگذاری است تاکید کرد: اپیک به این معناست که نمایش نباید باعث غرق شدن احساسی مخاطب در داستان شود، بلکه با شکست مداوم دیوار چهارم باید او را در جایگاه یک تحلیلگر قرار دهد و فضای جدیدی برای مواجهه با مسائل اجتماعی، فلسفی و روانی زنان را فراهم کند و در این نمایشها، بازیگران و تماشاگران جدا از هم نبودند؛ همه مشارکت داشتند و خود بخشی از این آیین بودند. .
وی در همین زمینه تصریح کرد: شروع نمایش و پایان نمایش ما نیز با اینکه با اجرای تعزیه است اما دیالوگ های شروع و پایان نمایش بازیگران را بر اساس همان تفکر تکنیک فاصله گذاری برشت و با این محتوا که نه من شمرم ترتیب دادیم که یک تلنگری به تماشاگر برای بیرون آمدن از بطن نمایش باشد، چرا که از نگاه تماشاگران تعزیه در جامعه مذهبی و سنتی ما شرور و خونریز بودن حتی به شخصیت بازیگران نیز منتقل شده و بسیاری از مردم در کوچه و بازار با دیدن شمر و یزید و سایر بازیگران گروه اشقیا آن ها را لعنت و نفرین می کنند.
امیر جلال موسوی کارگردان و بازیگر نمایش واقعه شیرزن در پایان اظهار داشت: نمایش تعزیه بر اساس تفکر برشت بهترین نوع فاصله گذاری در نمایش محسوب می شود و برشت معتقد بود که تماشاگر نباید منفعل باشد، بلکه باید با دید انتقادی به نمایش نگاه کند و بنده نیز تلاش کردم که مخاطب را درگیر مسائل اجتماعی و علی الخصوص تفکیک جنسیتی کرده و او را به اندیشیدن درباره تغییر شرایط موجود ترغیب کنم و این شکستن ساختار تفکیک جنسیتی در نمایش تعزیه در این نمایش یک استعاره از کل جامعه و سایر وضعیت های اجتماعی و شکستن سایر تفکیک های جنسیتی برای حضور زنان است و نباید آن را صرفا به تعزیه خلاصه کنیم.
عوامل نمایش واقعه شیر زن:
نویسنده: حمیدرضا عسگر خانی
کارگردان: امیر جلال موسوی
بازیگران:
پریا رنگریزی : نقش اول زن
امیر جلال موسوی
امیر حسین دهقانی
معین صالحی
محمد حسین دهقانی
رسول طهماسبی
طراحی نور:
امیر جلال موسوی
طراحی لباس:
امیر جلال موسوی
موسیقی:
صالح
مهدی
نور:
نیوشا هاشم خانی
گریم:
آدریان
طراح صحنه:
امیر جلال موسوی
ساخت دکور:
حسام کبودوند
مهدی برزگر
امیر جلال موسوی
مدیر صحنه:
رادین جهانگیری
دستیار صحنه:
محمد حسن رحیمی
امیرعلی اسعدی
طراح پوستر:
ریحانه صالحی
منشی صحنه:
علیرضا کاظمی صیاد
مکان اجرا: کرج، ۴۵ متری کاج، خیابان شاکرزادگان، تئاتر شهر کرج، سالن استاد فتحعلی بیگی.
تاریخ: ۱۴ تا ۲۴ آبان ماه/ساعت ۱۹
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
