menusearch
noreeghtesad.ir

بررسی عواقب صدور معرفی نامه وام از سوی نمایندگان مجلس

جستجو
۱۳۹۸/۱۱/۵ شنبه
(0)
(0)
بررسی عواقب صدور معرفی نامه وام از سوی نمایندگان مجلس
بررسی عواقب صدور معرفی نامه وام از سوی نمایندگان مجلس

یک کارشناس ارشد امور بانکی در تهران اظهار داشت:

برخی نماینده های مجلس برای رفع تکلیف یا تبلیغات، تنها کاری که می کنند دادن معرفی نامه وام به مراجعه کنندگان است

یک  کارشناس امور بانکی گفت: برخی نماینده های مجلس، حال یا به خاطر رفع تکلیف و از سر باز کردن و یا تبلیغات انتخاباتی ذهن خود را صرفاً به امور خرد و شخصی مراجعین به دفتر خود مشغول کرده و از انجام وظایف اصلی خود یعنی نظارت، ارائه طرح‌های عمومی، توجه به ابعاد اجتماعی فرهنگی و غیره باز مانده اند.

این مقام مسئول در امور بانکی در تهران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری نور اقتصاد گفت: هر نماینده مجلس به مانند تمام انسانها و بر اساس حس نوع دوستی، وظیفه شناسی و مسئولیت پذیری می باید در رفع مشکلات همنوعان تلاش کند و در دین مبین اسلام بر رفع حاجات نیازمندان و گرفتاران تاکید شده است که نماینده هم از آن مستثنی نیست؛ اما در بعد اجتماعی، کارکردی، نماینده مجلس با سایر مردم و مسئولان تفاوت‌هایی دارد و به دلیل اینکه موکل عموم مردم است، باید تلاش‌ها و اقداماتش را در سطح کلی تر متمرکز کند.

وی عنوان کرد: مراجعین بسیاری با در دست داشتن معرفی نامه های نمایندگان برای دریافت وام به بانک ها مراجعه می کنند و تصورشان نیز این است که صرفا با همان معرفی نامه و بدون ارائه هیچ نوع ضامن و انجام سایر شرایط بانکی می توانند وام دریافت کنند، در صورتیکه پرداخت وام ضوابط و مقررات مربوط به خودش را دارد.

وی ادامه داد: اگر یک نماینده مجلس خود را درگیر پیگیری درخواست‌های شخصی مردم که حقیقتا در شان یک نماینده و شخصیت حقوقی نیست  کند و صرفا با دادن یک معرفی نامه به دست مردم حال با هر انگیزه ای اقدام کند به مرور تمام مردم منطقه متضرر شده و اقدامات اساسی، زیر بنایی و آینده نگری بسیار کند خواهد شد.

این کارشناس امور بانکی که نخواست نامش فاش شود، افزود: بر اساس یک نگرش غیر منطقی از دهه های پیش تا کنون معمول شده که بسیاری از نماینده های مجلس نگاهی نامعقول به عنوان حلال مشکلات شخصی مردم دارند و یا اینکه با انگیزه تبلیغاتی این نگرش اقدام به صدور معرفی نامه دریافت وام و هزاران درخواست دیگر که ارتباطی با وظایف اصلی، کارکردها، اهداف نماینده و غیره ندارد، می کنند.

این کارشناس ارشد مدیریت ضمن تاکید بر اینکه ما ادعا نداریم که نماینده مجلس برای رفع مشکلات مردم اقدام نکند، گفت: ما انتظار داریم نماینده ها به جای پیگیری خواسته های جزیی فردی، باید به دنبال تهیه طرح ها و پیشنهادات، شناسایی علل کلی مشکلات، انجام کار کارشناسی توسط گروه مشاوران برای وضعیت‌سنجی و راهکاریابی مشکلات کشور و حوزه انتخابیه خود باشند.

وی افزود: دریافت وام چه با معرفی نامه نماینده مجلس و چه با مراجعه حضوری متقاضی وام بدون معرفی نامه، شرایط و ضوابط خودش را دارد و صدور معرفی از سوی نمایندگان یک امر بیهوده و وقت تلف کردن و یا هر اسم دیگری از جمله تبلیغات و یا از سر باز کردن و رفع تکلیف می تواند باشد.

وی با انتقاد به برخی نمایندگان نقاط مختلف کشور گفت: یکی از عوامل فرهنگ سازی و ایجاد یا تغیر نگرش مردم نسبت به نمایندگان، متاسفانه خود نمایندگان هستند، که از مهارت نه گفتن، استفاده لازم را نمی برند و وعده هایی به افراد می دهند تا دل هیچ مراجعی را نشکنند و به این ترتیب برای فرد مقابل ایجاد حق کرده و زیر فشار انبوهی از خواسته های فردی باقی می مانند و به گونه ای که حتی امکان یک حضور ساده در اماکن و معابر عمومی برای مشاهده و لمس مشکلات موجود را ندارند، زیرا دهها نفر برای طرح مشکلات شخصی اطراف وی را گرفته و مانع مصاحبه رو در روی وی با جامعه هدف خواهند شد.

این مسئول امور بانکی با اشاره به مصاحبه و نظرسنجی‌ها در سنوات گذشته در مورد رضایت مردم از نمایندگان گفت: بر عکس تصورات قالبی موجود، مردم نماینده ای را که با رعایت ادب و احترام و توضیح کوتاه، نه بگوید و انجام یک درخواست را به دلایل قانونی و کارکردی از عهده خود خارج کند، بیشتر دوست دارند تا کسی که فی الحال قول همکاری کامل را می دهد و افرادی که در این مورد خواسته شان بر آورده نمی شود، تبلیغات منفی بر علیه کارایی و اثر بخش بودن نماینده را با استناد به گفته‌ها و تجربه خود مطرح می‌کنند.

وی افزود: صدور معرفی نامه پرداخت وام به مراجعان نیازمند، در اذهان برخی مردم این تصور را به وجود آورده است که می توانند با ارائه این معرفی نامه بدون ارائه ضامن و سایر اقدامات قانونی وام و یا حتی وام بلاعوض و بدون بازپرداخت اقساط دریافت کنند و همین موضوع باعث شده است تا نگاه بسیاری از مردم به بانک به چشم یک موسسه خیریه تغییر کارکرد داده شده بود و انبوه مراجعان، وقت و توان کارمندان و مسئولان بانک را در ارائه خدمات به مشتریان می گیرند، چرا که نمایندگان و مسئولان دفاتر هنگام صدورمعرفی نامه، متقاضیان را توجیه نمی کنند

این مسئول همچنین به نوع نگرش نادرست مردم به نمایندگان و حتی استانداران و فرمانداران هم اشاره کرد و گفت: تا زمانیکه برداشت مردم از نمایندگان مجلس و مسئولین  صرفا یک نگاه پدر مآبانه باشد و اینکه خودشان منفعل باشند تا مسئولان شرایط کار، تسهیلات، وام و محل کار و غیره را برای کارهای روتین و یا آماده سازی امکان کار پشت میز نشینی را فراهم کنند، نه تنها از نوآوری و افزایش انگیزه موفقیت خبری نخواهد بود، بلکه برعکس شاهد افزایش گلایه ها از بیکاری به دلیل کمبود کار مسئولان، نبود وام و شاهد توجیهات و اظهار نظرات غیر کارشناسی آنان که با حرارت و ایمان کامل بیان می شود هم خواهیم بود و حتی شنونده عادی را هم تحت تاثیر وسپس اقناع قرار می دهد.

 این کارشناس امور بانکی در پایان این مصاحبه ضمن ابراز گلایه از برخی صحبت های ناروا به مسئولین و پرسنل بانکها بابت دریافت تسهیلات ویژه که حتی از رسانه ملی هم پخش شده است اضافه کرد: هر اداره، نهاد و سازمانی موظف به ارائه برخی خدمات رفاهی و ویژه برای کارکنان خود است و معمولا در ادارات بخشی به نام امور رفاهی وجود دارد که از محل منابع خود خدماتی را به کارکنان خود ارائه می دهند و بانکها نیز از این قضیه مستثنی نیستند.

وی در پایان اظهار داشت: اگر بانکها تسهیلات ویژه ای به کارکنان خود پرداخت می کنند مطمئنا با مصوبه و بر اساس ضوابط و مقررات بانکی صورت میگیرد که این کار از دیدگاه کارشناسان امور بانکی و مسئولین امور رفاهی بانکها نوعی تشویق پرسنل بانک و ایجاد انگیزه برای حضور دائم و انجام وظایف خود است چرا که یک کارمند و یا حتی کارگر و نیروی خدماتی بانک در صورتی که تسهیلات دریافت کند خود را موظف می کند که به منظور دریافت و حتی بازپرداخت اقساط کار خود را به نحو احسن انجام دهد.