menusearch
noreeghtesad.ir

چرا کلیات لایحه بودجه در صحن مجلس رد شد؟

جستجو
۱۳۹۹/۱۱/۱۵ چهارشنبه
(0)
(0)
چرا کلیات لایحه بودجه در صحن مجلس رد شد؟
چرا کلیات لایحه بودجه در صحن مجلس رد شد؟

به گزارش نور اقتصاد به نقل از نور اقتصاد، مهدی طغیانی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر افزود: همکاران ما بیش از 40 روز و در شیفت های کاری متعدد روی بودجه کار کردند و کلیات لایحه دولت را بررسی کردند و وارد جزئیات شدند.

وی گفت: انتقاد ها به لایحه بودجه از ابتدا وجود داشت. برخی معتقد بودن می شود کلیات لایحه را تصویب کرد، اما برخی هم معتقد بودند که باید اصلاحات اساسی در بودجه انجام شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در لایحه ارائه شده به مجلس هزینه ها بیشتر از درآمد ها در بودجه دیده شده است.

وی با بیان اینکه شکاف هزینه و درآمد نکته مهمی است که در بودجه 1400 به میزان بالایی رسیده است، گفت: در مجموع در بودجه ارائه شده حدود 60 درصد افزایش هزینه داشتیم.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: در بودجه 30 درصد وابسته به نفت هستیم که می شد کمتر از این باشد.

وی گفت: تعاملاتی با دولت برای رفع مشکلات داشتیم بخصوص آقای پورمحمدی تلاش بیشتری کردند. با تعامل بخشی از مشکلات بودجه حل شد، اما ایرادات اصلی رفع نشد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اگر لایحه بودجه رای می آورد مجلس وارد جزئیات می شد.

وی گفت: ایراد اصلی صرفه جویی نشدن در بودجه است. دولت باید در ارائه بودجه شفاف باشد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: کاری که کمیسیون تلفیق خواهان انجام آن است روشن شدن درآمد ها و هزینه هاست. بخشی از اعداد که در بودجه است باید مشخص شود. به طور مثال حقوق هیئت علمی در وزارت بهداشت و وزارت علوم.

وی افزود: اختلاف نظر کمیسیون تلفیق و برخی نمایندگان مسبوق به سابقه است.

طغیانی گفت: درباره ارز بحث از حالت کارشناسی خارج شده است. ارز چهار هزار و دویست تومانی رانت ایجاد می کند.

در 5 یا 6 موضوع اختلاف نظر جدی داشتیم

پورمحمدی، معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور هم گفت: سازمان برنامه و بودجه سال های گذشته سعی کرد بهترین بودجه ها را تصویب و به مجلس تقدیم کند، امسال هم بودجه را دقیق و منسجم تنظیم کرد.

وی افزود: مجلس لایحه بودجه را ابتدا در کمیسیون های مختلف بررسی کردند و بعد کمیسیون تلفیق به نمایندگی از مجلس کلیات لایحه را پذیرفت.

پورمحمدی یادآور شد: در بحث اختلاف نظر های جدی وجود داشت، اما بیش از 70 درصد نظرات نماینده دولت مورد حمایت نمایندگان کمیسیون قرار گرفت، اما در 5 یا 6 موضوع اختلاف نظر جدی داشتیم.

وی افزود: کمیسیون تلفیق نتیجه بررسی کارشناسی ها و نظرات خود را به صحن علنی آورد، اما صحن مصوبات کمیسیون تلفیق را نپذیرفت. البته آنچه رد شد، لایحه ای بود که در کمیسیون تلفیق تغییر کرده بود.

معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: مجلس می توانست این لایحه را به کمیسیون برگرداند، اما ترجیح داد که به خود دولت برگردد.

وی تصریح کرد: اولین موضوع مورد نقد مجلس کسری تراز عملیاتی دولت بود. از نظر مجلس رقم 319 هزار میلیارد تومان زیاد است، اما حالا که کمیسیون تلفیق گزارشش را به صحن ارائه داد، این عدد 481 هزار میلیارد تومان شد، یعنی کمیسیون تلفیق 162 هزار میلیارد تومان این کسری را تعمیق بخشید.

معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: نکته دوم میزان وابستگی بودجه به نفت است که در لایحه 199 هزار میلیارد تومان بود، اما آنچه در تلفیق بررسی شد، نه تنها کاهش پیدا نکرد بلکه 16 هزار میلیارد تومان در نحوه محاسبه، 17 هزار میلیارد تومان قیر، 90 هزار میلیارد تومان تهاتر، 57 هزار میلیارد تومان فرآورده نفتی و در نتیجه 180 هزار میلیارد تومان میزان وابستگی بودجه به نفت بیشتر شد.

پورمحمدی افزود: نکته سوم، کاهش هزینه های جاری دولت بود که رقمش در لایحه 846 هزار میلیارد تومان بود، اما حالا 1200 میلیارد تومان شد.